In verzekerings- en hypothekenland leek het er even op dat internet de 'holy grail' zou worden. Maar in de praktijk pakt dat toch anders uit. De meerwaarde van een tussenpersoon met kennis van zaken en betrokkenheid bij zijn klanten wint het de laatste tijd steeds vaker van de online aanbieders. 'We merken het hier elk dag. De tussenpersoon is weer helemaal terug in beeld', aldus Marcel Verëll, directeur van Dé Verzekeringswinkel in Alkmaar.
Snel online een verzekering afsluiten voor een aantrekkelijke prijs. Consumenten en bedrijven maakten er graag gebruik van, zeker in de afgelopen crisisperiode. En dat merkten de intermediairs, zo ook Dé Verzekeringswinkel. Maar de tendens zette niet door. Sterker nog, Dé Verzekeringswinkel heeft haar omzet de laatste jaren alleen maar zien groeien. "Er zijn eigenlijk twee belangrijke oorzaken", legt Verëll uit. "De klant wil snel en adequaat geholpen worden, dus niet uren in een wachtstand staan, en onze wereld is door toenemende regelgeving alleen maar complexer geworden. Dan is de intermediair de partij die je ontzorgt, het voor je opneemt en alles regelt als er schade is. Bovendien hoef je het voor de prijs niet meer te laten. Onze premies zijn op z'n minst gelijk en als je een pakket hebt met meerdere verzekeringsproducten, dan ben je zelfs goedkoper uit. Qua snelheid is het allemaal hetzelfde. Als wij nu een autoverzekering sluiten zit de polis meteen in je mailbox. We zijn heel benaderbaar en dat is een onderscheidend verschil met de grotere, online partijen."
Volgens Verëll was de verzekeringsbranche een verkoopwereld, maar nu een compliance-zaak geworden waar de menselijke maat ver te zoeken is. "Compliance, oftewel regelgeving, is enorm toegenomen en onze politieke leiders in Den Haag en Brussel zijn daar voor het grootste deel verantwoordelijk voor. Een aantal zaken is goed, maar ik denk dat we over de hele linie te ver zijn doorgeschoten. We zijn hierdoor veel tijd kwijt aan administratie die we liever aan onze klanten besteden. Omdat het allemaal een stuk ingewikkelder is geworden, krijgen we vaker mensen aan de lijn met een vraagstuk en dan het gaat het in de meeste gevallen om het grijze gebied.
Men weet het gewoonweg niet meer en zoekt dan onze deskundige hulp. Bij grote maatschappijen werken ze met portals en krijg je niemand meer aan de lijn. Bij ons wel en het voordeel is dat wij makkelijk toegang hebben tot de backoffice van grote verzekeringsmaatschappijen. Dat is voor ons erg belangrijk en daarom kiezen we weloverwogen voor maatschappijen die geloven in de intermediair."
Een belangrijke partner van Dé Verzekeringswinkel is de verzekeringsmaatschappij Nh1816. "Dat is een cooperatieve verzekeraar waar wij als kantoor deelnemer van zijn", legt Verëll uit. "Nh1816 streeft niet de hoogste winst na maar doet zaken in het belang van haar stakeholders. Vanuit die cooperatieve gedachte wordt een groot gedeelte van de winst terug gegeven aan de samenleving. Samen met de lokale adviseurs worden goede doelen projecten gefaciliteerd en gefinancierd. Dus naast dat je zaken doet met een professionele en innovatieve verzekeraar is er aandacht voor de menselijke kant. Dat past goed bij ons, omdat we als bedrijf ook midden in de samenleving staan. We hebben een flinke naamsbekendheid en sponsoren veel in de stad en de regio en zijn bijvoorbeeld lid van De Waaier. We zijn dus erg actief en betrokken in het gebied waar onze klanten zijn. Door in een kleine regio te werken kun je herkenbaar blijven en dat steeds verder uitbouwen. Mensen onthouden dat."
De groei zit er dus goed in en waar in de crisisjaren het kruit nog werd drooggehouden is dat marktaandeel nu weer terug. "Zowel onze bedrijfsportefeuille als particuliere portefeuille zijn gegroeid. Je ziet duidelijk dat het bestedingspatroon weer hoger is. Ook de jonge ondernemer, die overigens erg goed weet wat die wil, weet de weg naar ons kantoor goed te vinden. Het is een ander type ondernemer, goed opgeleid en ze zijn zich bewust van risico's en maken weloverwogen keuzes. Ze zoeken een partij die weet hoe de hazen lopen, meedenkt, adviseert en kan behoeden voor verkeerde keuzes."
Verëll ziet verder dat door de toegenomen complexiteit zijn bedrijfsvoering ingrijpend is veranderd. "Jazeker. Vroeger was je als tussenpersoon alles. Nu hebben we voor elke tak van sport een eigen specialist. En dat vraagt om kwaliteit op elk onderdeel. Dus ook permanente scholing. Al onze medewerkers zijn gediplomeerd en als je je examens niet haalt, mag je je beroep niet meer uitoefenen. Kortom, onze klanten weten dat onze kennis dus altijd up to date is."
Bij Dé Verzekeringswinkel werken momenteel zeven mensen en dat is inclusief een specialist voor hypotheken.
Dé Verzekeringswinkel is al 10 jaar gevestigd op de Oudegracht in het hartje van de stad. Omdat veel van de business per mail of telefoon is die locatie niet echt noodzakelijk. Hoe lang is zo'n plek in de stad nog houdbaar en belemmert dat niet de groei van het bedrijf? "We zitten nog steeds erg fijn in de stad en onze klanten lopen hier makkelijk binnen. Dus qua plek zitten we prima. En over groei, dat is voor ons geen doel op zich.
We zien de markt langzaam wel verdikken, dus kijk je vanzelfsprekend om je heen of je je bedrijf nog kunt opschalen. Ook omdat je dan betere afspraken kunt maken met je businesspartners. Bewegen en blijven opletten moet sowieso, want we leven in een dynamische wereld waarin je je wel moet blijven aanpassen. Dat maakt het interessant. Ik ben niet zo 'op de tent passerig'. Ik ben een man van ideeën en houd van noviteiten en nieuwe kansen. De verzekeringswereld is enerverend, er gebeurt altijd iets. Regelgeving is lastig, maar het geeft ook weer dynamiek en dat is mooi. Het daagt ons uit om het goed voor onze klanten te regelen. Er is dus nog voldoende toekomstmuziek voor ons bedrijf. En als dat leidt tot groei, dan moet dat wel bij ons passen. Dus dicht bij onze klanten en dan het liefste in of rond deze mooie stad. Want daar ligt ons hart."
Contact opnemen