‘Voor brood ga je naar de bakker. Voor verzekeringen naar Dé Verzekeringswinkel’. Met deze advertentietekst kondigt Marcel Verëll in 1997 de opening aan van Dé Verzekeringswinkel aan de Gedempte Nieuwesloot 53. Hij vestigt zich naast de warme bakker, slager en groenteboer want: ‘allen specialisten in hun vakgebied. Het ligt dus voor de hand dat wij ons als verzekeringsspecialist ook vestigen in de binnenstad.’ Een kraakheldere en na ruim 25 jaar onveranderde visie. Een visie die Marcel doorgeeft. Want na veertig jaar in het vak en een kwart eeuw ondernemen verandert Marcels huidige rol van directeur naar ambassadeur van, uiteraard, Dé Verzekeringswinkel. Een gesprek over plezier hebben in de dingen die je doet.

Wageningse Berg

De deuren van Dé Verzekeringswinkel vind je vandaag de dag aan de Oudegracht, in inderdaad de Alkmaarse binnenstad. Met zijn onmiskenbare joviale lach en pretogen die het jongensachtige in hem spiegelen, vertelt hij vanuit zijn oude kantoor, inmiddels het kantoor van Ellis, over de start van Dé Verzekeringswinkel. Het moet hetzelfde enthousiasme zijn als waarmee hij destijds het avontuur aanging. En dat begon, gek genoeg, niet in de Alkmaarse binnenstad maar op de Wageningse Bergop de Veluwe, het opleidingscentrum voor verzekeringsconsulent van AMEV. ‘Een jaar interne scholing, dan leer je de theorie wel hoor. Daarna heb ik acht jaar vlieguren gemaakt voordat ik voor mezelf begon’, vertelt Marcel.

Plezier

Alles wat Marcel doet, doet hij vanuit plezier. ‘Werk moet plezier zijn. Vanuit een intrinsieke motivatie doen wat je doet, maakt het zoveel leuker. Daarbij is een duidelijke stip op de horizon essentieel voordat je ‘vertrekt’ op je ondernemersreis. Zodat je goed kan focussen en weet waarvoor je het doet. Je kan namelijk niet alleen maar succes hebben. Dat wil je wel, maar dat kan niet. Een groot stuk enthousiasme, doorzettings- en incasseringsvermogen zijn noodzakelijk om je doelen te halen en je successen te kunnen vieren.’

Successen

Met die mindset en vanuit de filosofie dat verzekeren een vak is, zette Marcel destijds die advertentie in lokale krant. ‘Weet je dat we de enige beroepsgroep zijn die elke drie jaar opnieuw examen doet?  Dat is niet voor niets. Je moet weten waar je het over hebt. Niet alleen in het adviesvak, ook als ondernemer. Het is noodzakelijk dat je alle aspecten van je bedrijf kent en begrijpt. Laat je niet iets aanpraten, begrijp wat bijvoorbeeld je accountant zegt. Problemen komen namelijk voor op de vlakken waar je geen of onvoldoende kennis van hebt. Blijf bij je leest zodat je je successen kan vieren.’

Hypotheekmarkt

Na de start aan de Gedempte Nieuwesloot verhuisde Dé Verzekeringswinkel naar de Kennemerstraatweg, naast waar vroeger Koekenbier zat. Daar hield Marcel kantoor samen met zijn vennoten Ron Verschoor en Henk van der Ham. ‘Met Dé Verzekeringswinkel, Hypotheekwinkel en HAL Makelaar boden we drie disciplines die elkaar aanvullen. Handig voor onze klanten en ondernemend gezien een slimme zet. In de opkomende hypotheekmarkt sprongen we in het oog bij AMEV (tegenwoordig a.s.r.). We hebben tien kantoren opgezet in Noord-Holland en diverse assurantie kantoren  overgenomen Zo zat ik ineens dagelijks in de auto naar de kantoren in onder meer Volendam, Purmerend, Haarlem en Heerhugowaard. Dat was heel iets anders dan de vier avonden in de week waarop ik naar de mensen thuis ging.’

25 gulden

Het zijn juist de bezoeken en de klantgesprekken waar Marcels ogen van gaan glimmen. ‘Ik maakte de mensen in hun thuissituatie mee, we spraken over hun dromen en hoe ze die konden verwezenlijken. Maar ook over de noodzaak om vermogen op te bouwen voor pensioen en studie voor de kinderen. Veel van mijn klanten hebben maandelijks 25 gulden per kind weggelegd zodat ze konden studeren. Die kinderen zijn inmiddels volwassen en ook bij ons verzekerd. Dat is toch fantastisch?! Ik heb een hele reis met de mensen meegemaakt. Wie wijst vandaag de dag jonge generaties op de risico’s in het leven? Het vak verzekeringsadviseur is actueler dan ooit. De huidige maatschappij maakt het niet eenvoudig voor jongeren om financieel te bouwen.’

‘Best next step’

Plezier. In het managen van de verschillende kantoren in Noord-Holland, miste Marcel dat. En hij miste het contact met de klanten. ‘Dan ga je nadenken waar je echt blij van wordt en wat de volgende ‘best next step’ is. In de veranderende economie en met het wegstappen uit de zaak van Ron Verschoor, was het slim om de kantoren te verkopen en terug te gaan naar mijn basis. Verzekeren vanuit de Alkmaarse binnenstad. En zo opende ik in 2009 voor het eerst de deuren van Dé Verzekeringswinkel aan de Oudegracht.

Basis

Terug in de vertrouwde rol van adviseur. ‘Dat is in de basis wie ik ben. Het gesprek hebben met mensen, daar houd ik van. Praten over dromen, doelen, lekker leven, de vrijheid van onbezorgdheid omdat het goed geregeld is. Verzekeren gaat over vertrouwen. Ook daarin is de rol van de adviseur cruciaal. Want je financiële zekerheid vertrouw je niet iedereen toe. In 2015 ging Henk van der Ham uit de zaak en ging ik in mijn eentje verder. Daarom ben ik ontzettend blij dat ik Ellis in 2016 bij Culinair Plaza tegenkwam en zij  de ambitie uitsprak om in de toekomst mijn kantoor te willen overnemen De verkoop aan een grote volmachtpartij was financieel misschien een slimme zet geweest, maar is geen goede oplossing voor mij en mijn klanten. Het vertrouwen en het persoonlijke is dan weg. Dat botst met het DNA van Dé Verzekeringswinkel. Onder leiding van Ellis ben ik gerust dat het persoonlijke en het contact met de klanten gewaarborgd zijn. Als familie delen we tenslotte eenzelfde DNA. Want hoe prettig is het dat je, ondanks al het technologische geweld in digitalisering, gewoon even kan bellen, je vraag kan stellen en een antwoord krijgt van iemand die je kent? Dat is ons grote geheim: bij Dé Verzekeringswinkel nemen we zelf de telefoon op en kennen we je.’

Dank je wel!

En dat blijft zo. Ondanks dat Marcel vanaf 2025 geen directeur meer is, blijft hij ambassadeur. In hart en nieren en vol enthousiasme. Betekent dit dat we Marcel straks vanaf de Grote Kerk hoog van de toren positieve geluiden over Dé Verzekeringswinkel horen verspreiden? ‘Haha, nee. Dat niet. Maar mij aanspreken en een vraag stellen? Daar loop ik niet voor weg. Hoewel ik niet meer in dienst en actief ben, blijf ik een vraagbaak. Ook voor Ellis en Kees. Dé Verzekeringswinkel helemaal loslaten, dat klopt niet. Het is en blijft in gevoel onderdeel van wie ik ben. Daarom wil ik iedereen bedanken voor het vertrouwen en de reis die we met elkaar hebben gemaakt. Veertig jaar is een lange tijd. Ik heb ontzettend genoten. Speciale dank aan mijn trouwe medewerkers die al heel lang met mij samen werken; Roelf Jan Tiktak, Astrid Veltman, Sandra Gabler en Mark Leering. Het is toch prachtig als je mensen mag helpen, dat je er bent wanneer het erop aan komt en de mensen ervaren dat het inderdaad goed geregeld is. Verzekeren is echt een vak vol voldoening.’

Ervaren pensionado’s

En natuurlijk geeft de wisseling van directie Marcel ruimte voor nieuwe avonturen. Zo vind je hem sinds dit jaar wekelijks op de golfbaan waar hij met ‘de jongens’ die zich als pensionado inmiddels ervaringsdeskundige mogen noemen, een nieuw hoofdstuk schrijft. ‘En verder sport ik graag, vind je mij zomers op het strand in Castricum en ga ik wat vaker en langer naar Italië om te koken en te genieten van het land. Ik heb er zin in!’

Vak apart

Na veertig jaar verzekeren zwaait Marcel af. Geen volgend examen meer om het vak uit te blijven oefenen. Pensionado is dan geen vak, maar wellicht verheft hij zijn nieuwe rol als ‘pensioenspecialist’ vanuit nog altijd de binnenstad tot een vak apart.