Fijnproevers met een flinke dosis passione

Wie voor Mercato Italiano komt, komt ook een beetje voor Toni. Deze bijzonder charismatische ondernemer heeft een groot netwerk en weet als geen ander hoe je beleving creëert op de winkelvloer of in de horeca. 'Hij is de oprichter en tegelijkertijd de mascotte van het bedrijf', zo omschrijven Carlo en Sandro hun vader tijdens een rondleiding door het gloednieuwe pand van Mercato Italiano in Heerhugowaard. Met een Italiaanse vader en een Nederlandse moeder hebben de broers de passie voor Italiaans eten van huis uit meegekregen. Als meerwaarde van een familiebedrijf noemen ze de passie en loyaliteit. 'Uiteraard ga je zakelijk anders Familie Moro met elkaar om dan in de familiaire sfeer. Je moet een knop omschakelen en elkaar op de werkvloer behandelen als collega's.'

Levensstijl

Enthousiast vertellen Carlo en Sandro hoe geweldig het is om met zulke mooie ingrediënten te  werken. Producten die ambachtelijk worden bereid, zonder toevoegingen. 'Ons werk is een uit de hand gelopen hobby, of eigenlijk meer een levensstijl.' Voor ze een product in hun assortiment opnemen brengen ze eerst een bezoek aan de leverancier in Italië. Bestaande leveranciers bezoeken ze regelmatig. Zo houden ze vast aan de kwaliteitseisen en blijven ze op de hoogte van de noviteiten.  Burrata is zo'n noviteit. Deze verse Italiaanse kaas was hier voorheen vrij onbekend, maar is nu echt ontdekt door Nederlandse chef-koks. 'Bijzonder zijn ook de balsamicoparels die wij in Nederland hebben geïntroduceerd. Dit is een soort kaviaar, gemaakt van pure balsamico. Ons assortiment bevat tevens diverse smaken balsamico-azijnen uit verschillende rijpingsjaren. Ook hebben we uit elke  regio van Italië wel een mooie olijfolie. Daarnaast zijn we groot op het gebied van verse, ongepasteuriseerde olijven en pesto. We verkopen ook verse truffels en ingemaakte truffelproducten aan de hogere gastronomie en ambachtelijke vleeswaren van kleine producenten.'

Food paring

Carlo en Sandro geven een kleine tour door het gebouw. De delicatessenwinkel aan de voorkant is industrieel ingericht. Grote stellingkasten zijn tot de nok gevuld met allerlei heerlijkheden. Er staan originele houten wijntonnen en de vintage lampen zijn afkomstig uit een voormalige textielfabriek. 'We zijn nu bezig met de inrichting van ons eigen proeflokaal op de bovenverdieping, waar een groot kookeiland komt. Hier gaan we kookdemo's en wijnproeverijen organiseren. Food paring vinden we eveneens belangrijk: we adviseren bijvoorbeeld graag welke confituur of welke drank past bij een bepaalde kaassoort. Op die manier ontstaat er een mooi huwelijk tussen wijn en spijs.'

Ondertussen is de familie Moro bezig met het opzetten van een nieuwe webshop voor wereldse delicatessen, onder de naam Tasto. Hier worden in eerste instantie Mediterrane ambachtelijke delicatessen aangeboden en de komende jaren  zal het assortiment worden uitgebreid met bijzondere delicatessen uit andere landen. 'Italianen staan erom bekend dat ze verknocht zijn aan hun eigen producten, maar Nederland is altijd een handelsland geweest. We staan open voor wereldse invloeden. Met Mercato Italiano blijven we ons uiteraard richten op datgene waar we bekend mee zijn geworden: authentieke Italiaanse specialiteiten.'